fredag 22 augusti 2014

Sextiotalet

Vi tar klivet rakt in i sextiotalet och 1962 då Kalmar Omnibussförening flyttade in i nybyggda lokaler på Verkstadsgatan i mitten av juni månad.


Byggnadsfirma Claesson & Anderzén Kalmar var huvudentreprenör och kalmararkitekten Arne Delborn stod bakom designen, och övriga entreprenörer i bygget var bland annat Sydöstra Sveriges Byggille med vvs som specialitet, Nilsson & son stod för ventilation och Elbyrån i Kalmar för dom elektriska installationerna, och som...grädde på moset så stod Herbert Hagbloms målerifirma för att sätta färg på det hela.


Det sägs att.........

Chaufförerna är duktigt folk och alltid är dom vänliga, kanske för vänliga? 

 

Det tål nog att vid att stöta på tröga och långsamma resenärer som inte vet var de har vare sig pengar eller kort och som kommer med stora sedlar.

Bussen är inget växelkontor.



Hundbiljett

 

Varför tar man ut avgift för hundar på Kalmar Omnibussförenings stadstrafikbussar?.

Jag och min långhåriga kanintax hade varit i stan och efter som det blir ganska mycket för henne att gå både till och från stan så beslöt vi oss för att ta bussen hem.

 

Det blir 90 öre för hunden sa chauffören och jag fick en chock, här sitter jag med min hund i knäet. Ett par platser ifrån sitter ett par mammor med småbarn. 

Barnen tumlar upp och ner, är uppe med fötterna på sätet och smutsar ner. Barnen åker gratis. 

 

Med i bussen finns även en barnvagn, barnvagnen upptar stor yta och chauffören får hjälpa till både med att få på och av den från bussen. 

Barnvagnen får betala 50 öre. Men min hund som sitter i knäet får betala 90 öre. 

Är detta rätt?




Kalmars första kvinnliga busschaufför.


Något förvånat höjde väl de flesta passagerare på ögonbrynen när dom på måndagsmorgonen steg på bussen på linjen till flygflottiljen.

Anledningen var förmodligen Ann Mari Sjögren,  stadens första kvinnliga busschaufför.

Nog såg dom lite förvånade ut men så länge dom inte är förskräckta gör det inget. sa hon.




Kvinnliga taxichaufförer finns det i Kalmartrakten och Ann Mari har kört både lastbil och buss som bilkårist så även om en del trodde att hon skulle bli avskräckt efter en tur med den enda bussen med osynkad växellåda så bedrog dom sig för hon har redan erfarenhet av detta från förr.

Året var 1964.


Det sägs att.....

en äldre dam under en resa i Tallhagen signalerade för stopp vid en hållplats.

När bussen stannat lutade sig damen ut ur bussen och spottade ut sin tuggbuss och satte sig lugnt ner med orden:

-Nu kan vi köra igen chauffören.

 


Asch vi tar en till....

 


Det sägs att......


från busshållplatsen vid posten pressade sig ett gäng med unga musikanter in genom den främre dörren på linje tvåans buss.

 

 

Allra sist kom en ung pojke med ett stort horn i ett fodral som han med största svårighet och mycket lirkande fick in sitt instrument så att föraren kunde dra igen dörren.

Pojken kånkade bort genom gången mot sina kamrater då en äldre farbror vände sig om till pojken med en mycket allvarlig min.

 

-Det var allt tur för dig och oss att du inte spelar piano min gosse......

 

 

Kalmars nya bussterminal


Vi tar oss en titt på Kalmars nya bussterminal som invigdes den 9 oktober 1967 på Östra Sjögatan och bygget kostade 155 000 kronor.


Vi kliver ett steg till i sextiotalet med siktet inställt på turlistor och andra kuriosalistor nästa gång, väl mött

 

http://kalmarbuss.blogspot.se/2014/08/tidtabeller-fran-forr.html 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar