torsdag 14 augusti 2014

Femtiotalet

Men vi börjar den 13 juli 1949.........

Det sägs att.....några eller någon varit framme och ändrat namnet på busshållplatsskylten till "pusshållplats".


Ett tiotal soffor har utställts vid olika busshållplatser i staden och sponsor var aktiebolag Lundgrens järnhandel i Kalmar 

 

Kalmar stad har under de senaste veckorna berikats med parkeringsförbudsskyltar  företrädesvis vid dom gator som trafikeras av stadens bussar.


1950

Vi tar klivet in i femtiotalet och meddelar att man numera vid Fogdegatan kan utläsa pusshållplats på skylten...tänka sig vilken trafikstockning som torde uppstå och förmodligen kommer dylika platser att uppföras på mindre trafikerade gator.


En liten anekdot från Grönköping....

Busschaufför herr Emilsson har förklarat att han omöjligen kan veta om han inte ibland kör för fort på linjen Grönköping-Hjo-Grönköping då hans buss saknar hastighetsmätare.


Ett beklagligt förhållande som lär vidlåda de flesta trafikbussar inte minst i den kungliga huvudstaden.


Herr Emilsson upplyser emellertid att han ibland söker få ett grepp om farten genom att räkna det antal telefonstolpar han passerar på en minut, detta räknande försvårar emellertid avsevärt styrningen.


Rundturer i Kalmar.

Den 22 juni 1950 påbörjades rundturer i Kalmar med start från centralstationen och  beställning gjordes vid turistbyrån vid Ölandsgatan.




Vi gör ett steg tillbaka ett kort ögonblick till 1948 och konstaterar att Kalmar  som första stad kommer att få en dubbeldäckarbuss.

 

Bussen är av fabrikatet Volvo och rymmer sammanlagt 103 passagerare och man har diskuterat möjligheten att använda bussen till sightseeingturer varvid endast övre våningen skulle användas.

 

Fordonet har en toppfart på 120 km/h och motorn är en 320 hästars diesel och enda olägligheten med bussen torde vara det faktum att ringklockorna på vilka signal för avstigning göres finns på andra våningen men man ska ju inte kverulera en dag som denna.


Onsdagen den 1 April 1948.


Vi tar oss snabbt tillbaka till 1951....


Det sägs att...

Stadens ungdomar har introducerat en ytterst farlig och  icke ansvarsfull sport där det går ut på att skaffa sig lift med buss, där man kryper upp på bakre kofångaren sedan bussen satt igång och följer med.

 

Man har även på vintern uppmärksammat ett beteende där ungdomar åker kana efter bussarna längs busslinjerna.



Det sägs att.....

Vild musjakt i Kalmarbuss uppstod när en buss på linje två var på väg från Bränntorpet så upphävdes ett fasans skri.

En dam hade upptäckt att en liten mus satt på ryggen av en framförvarande dam.

 

När djuret fann sig upptäckt följde den omedelbart den kända uppmaningen "stig framåt i bussen" och sökte skydd hos föraren som ingalunda tappade koncepterna till skillnad från en del kvinnliga passagerare.

Musen klarade livhanken genom att försvinna ner i ett skrymsle intill motorrummet.

 

Dess vidare öde är okänt.


Vidare sägs det att........ 

Någons mormor blev rätt förlägen när hon skulle åka buss med ett par av sina barnbarn och hon löste biljett åt det ena barnet och på fråga från chauffören om hon inte skulle lösa biljett för det andra barnet svarade hon

-Det behövs ej ty vederbörande är blott tre år...

Men då hördes den lilla högt och tydlig säga..

- Men mormor vet väl att jag är fem år!

Det blev en biljett till och munterhet spred sig i bussen.


Brevledes.....

Förarnas vardag var rätt besvärlig men ibland så kunde även den mest härdige föraren få nog.....

I brevet står....

Motorn i denna buss är kraftlös.

Man har att köra 14,5 minuter från torget med tom vagn, hur det är under rusning säger sunt förnuft.

Går det ej att ordna på något sätt, så låt en extravagn stå klar att rycka in vid förseningar.

Ovett är det enda man får i H 104 numera tack vare en kraftlös motor.

 



Till slut

Då tar vi och avslöjar bilden på Kalmars nya dubbeldäckare....någon som gick på det?

Se datumet...1 April 1948.


Vi stolpar vidare i femtiotalet nästa gång....väl mött 

 

Frågan är ska vi räkna stolparna?.......precis som herr Emilsson.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar