måndag 18 augusti 2014

Linjebrott

Ja så hade det nog hetat om en buss gjort som vi ska göra, alltså göra en liten avstickare och avhandla en speciell buss men man kan inte låta bli att nämna denna.


1958 tillverkades ett busschassi av fabrikat Scania Vabis BF73:a och karossen tillverkades hos svenska karosseriverkstäderna i Katrineholm ( SKV ) och när bussen var klar för leverans levererades den till Kalmar och Omnibussföreningen där den användes för turisttrafik och vidare till Nybro där den sedan användes i tio år.


1988 köptes bussen in av Scaniamuseet i Södertälje och ett renovering- och restaureringsarbete startades för att återskapa bussen i 1958 års utseende och dryga tre år och 7000 arbetstimmar senare stod bussen klar för "ny" leverans 33 år senare.


Den 20 mars 1991 överlämnades bussen till Scania för att få en given plats på museet och användas i diverse veterankörningar.

 

Så man skulle kunna säga att H 400 nått sin ändstation men vi säger istället att resan bara börjat för Kalmar Omnibussförenings gamla vagn fyra.







Vi gör en avstickare till i nästa inlägg om en väldigt speciell buss, ja faktiskt var dom två stycken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar